עד כאן: נתניהו החליט להרוג את תאגיד השידור החדש

כנס החורף הקרוב יוקדש, ככל שזה תלוי בבנימין נתניהו, להליך רפואי מורכב, מסוכן ושנוי במחלוקת: הפלה בחודשי ההריון האחרונים. באחד בינואר הקרוב רוצה תאגיד השידור הציבורי "כאן" לפתוח את שידוריו; באחד בנובמבר תתחדש החקיקה במליאת הכנסת; וזה אומר שלנתניהו יש חודשיים למשימת הבלימה והריסוק של כלי תקשורת בלתי רצוי, שנהרה מחוץ לרחם של הפוליטיקאים וללא השפעתם.

שלא יהיה ספק: בלשכת ראש הממשלה נפלה בשבועות האחרונים ההחלטה הסופית לפעול למניעת הקמתו של התאגיד. נתניהו צדק בתדרוכי הקיץ כשטען שהוא איננו מושקע רגשית או פוליטית בשאלת השידור הציבורי בישראל, ופניו בעיקר אל הגברת התחרות בשידור המסחרי. אבל מאז קרו כמה דברים: המאבק התקשורתי למען התאגיד שכנע אותו, כמו בנושאים רבים אחרים, שאם הם כל כך בעד, כנראה לו יש סיבה טובה להיות נגד.  עמדתו בנוגע לסגירת התאגיד הפכה מאדישות לאופציה ומאופציה – לאובססיה. הוא משתגע מהמחשבה שכראש ממשלה הוא יממן בחצי מיליארד שקל בשנה ערוץ ששונאיו רוצים כל כך בהקמתו.

כדי למנוע זאת הוא צריך להציע חלופה, והחלופה הזו מגיעה בדמות החייאה – אולי החייאה היא לא מינוח מדויק אלא הוצאה מהקבר –  של המסואב, השמן, העצל והלא אפקטיבי ביותר מכל מוסדות המדינה: רשות השידור. במקום לספוג אל התאגיד החדש את הטובים שבאנשי הרשות הישנה, התרגיל החדש אמור לעשות ההפך: לשמר את הרשות הישנה, על חולאיה והשפעתה הפוליטית, בתוספת חיזוק מכמה עשרות עיתונאים מפליטי התאגיד. הנימוק יהיה כסף, אבל הסיבה האמיתית תהיה שימור השליטה האפקטיבית של הממשלה בשידורים.

זה מוזר במיוחד כי האינטרס של נתניהו כנראה מתנגש כאן באינטרס המחנאי שלו: לוח השידורים המתגבש של התאגיד, ברדיו למשל, כולל שמות של שדרנים ימניים ידועים שכף רגלם מעולם לא זכתה לדרוך בשעות הפריים-טיים של רשת ב' הקיימת. חברי הקואליציה יידרשו להצביע בעד שימור הקיים, שהוא גם לא מואזן וגם פחות מאוזן.

עתיד השידור הציבורי מונח כעת על כתפיהם של שניים: משה כחלון וגלעד ארדן. כחלון מחזיק לא רק בתיק האוצר אלא גם, מטעם עצמו, בתיק חופש הביטוי בממשלה. מהתנסחויותיו הרפות עד עתה נראה שהוא החליט לפרוש מהתפקיד האחרון. נימוקיו הרפים נגד ביטול התאגיד נוגעים יותר לחיסכון בכסף. לפי ההיגיון הזה, גם בתי המשפט או משטרת התנועה יכולים להתקיים רק בתנאי שיהיו רווחיים.

ארדן הוא האב המוליד של התאגיד הזה, עוד בממשלה הקודמת. בלשכת נתניהו עוקבים בעניין אחר תגובותיו. עושה רושם שיהיה לו משקל משמעותי בשאלה אם באחד בינואר יהיה "כאן", או עד כאן.

(פורסם במקור ראשון)

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי