סכנה ברורה אבל לא מיידית

ביום שבו חזר בנימין נתניהו מהגלות אל לשכת ראש הממשלה, במרץ 2009, לכדה עדשת צלם ביציע העיתונות בכנסת פתק שקיבל מראש לשכתו, ארי הרו. הפתק היה כתוב אנגלית בכתב צפוף. אנגלית איננה רק שפה עבור ראש הממשלה; היא מצב נפשי. כשהוא ובנט, למשל, חזרו לדבר אחרי כמה שנות נתק, הם עשו זאת בשפה ששניהם דוברים במבטא מושלם, אמריקני. הרו ונתניהו היו קרובים יותר. כשראש הממשלה התיישב בסוף 2014 לשיחות הליליות עם נוני מוזס הוא עשה זאת כשבידו סיגר ובכיס חליפתו טלפון סלולרי של הרו. הרל"ש הפקיד בידי הבוס את מכשירו, הבוס הפקיד בידי הרל"ש חלק ניכר מסודותיו. מה הפלא שנתניהו היה השבוע אדם מודאג.

ארי הרו הוא פקיד הציבור שכל אחד היה מאחל לעצמו: דיסקרטי, נטול אגו, ישר. נפילתו לחקירות החלה ככל הנראה מהדלפה של גורם מתחרה בלשכה. ברצותו לסלק מדרכו גורם שהפריע לו בדרך לאוזנו של נתניהו ייתכן שהגורם הוליד בעקיפין את נפילת נתניהו עצמו. התעצומות שהפעילו רשויות החוק בפרשת החברה הפרטית של הרו לא  פרופורציונליות לאופי החשדות ולחשיבותו הנוכחית של החשוד. אלא אם המטרה, כמו בחקירת החשד המגוחך ששולה זקן האזינה בסתר לראש הממשלה רק כי הקשיבה לשיחותיו משולחנה בלשכה, היא לגייס עד מדינה באמצעות לחץ מהאגף.

הרו משוכנע עד היום שלא נפל רבב במעשיו, אבל איש חכם כמוהו יודע מן הסתם שמאבק משפטי יהיה יקר וכנראה גם עקר. זו הסיבה למגעים שמנהל עורך דינו, רואי בלכר, להפיכתו לעד מדינה.

ההצעה הונחה על שולחן הפרקליטות כבר לפני חודשים ארוכים, ונתקלה במענה בסגנון "אל תתקשרו אלינו, אנחנו נתקשר אליכם". בימים האחרונים הפרקליטות יצרה לפתע קשר. האם הסיבה היא שהחקירות הגיעו למבוי סתום ובלחצם להשיג משהו בכל מחיר בצלאח א-דין מנסים להפוך גם את האבן הזו? או הפוך, שהחקירה מבשילה בוודאות לכתב אישום והמהלך הוא כבר חלק מההיערכות לטיעוני התביעה? האם סביר שחותמים על הסכם עד מדינה ומשלמים להרו עכשיו ובמזומן אבל כלל לא ישתמשו בו בסוף?

ואולי יש אפשרות נוספת, והיא שהרו הוא לא רק הדג השמן אלא גם הפיתיון לשאר הדגים, עדי המדינה שבדרך, אלה שכפי שנכתב כאן לפני שבועיים נצלים איש איש על גריל משלו. החשוד המיידי הוא גיל שפר. ראש הסגל לשעבר נחקר במשטרה בחודשים האחרונים לא פחות מ-48 פעמים. גם זה מספר בלתי הגיוני לכשעצמו בדמות לשעברית שהסתבכה בפרשה בעלת חשיבות בינונית. אלא שחלק גדול מהחקירות עסק בפרשות 1000, 2000 והמעונות, ואולי זו מטרתם הנוספת של החוקרים.

ויש גם את שלמה פילבר. חוקרי הרשות לניירות ערך ניסו וניסו אבל לא גילו ולו אגורה אחת, או טובת הנאה אחת, או הבטחה עתידית אחת, שהגיעה מכיוון בעלי בזק שאול אלוביץ' לכיסו של מנכ"ל משרד התקשורת. תיק בזק הוא, אם כך, מועמד בעיני הפרקליטות להיות תיק 4000: הם מנסים למצוא ראיות שפילבר היטיב עם בזק בשליחות השר הממונה, בנימין נתניהו, ואילו הוא טוען עד עכשיו בתוקף שנקט במדיניות לגיטימית ושקופה לפתח את תשתיות התקשורת ללא קשר למה שהתרחש מעל ראשו בין הידידים הותיקים מבזק ומבלפור. לחוקרים עניין פילבר הוא, לפיכך, צל"ש או טר"ש.

חמישה תיקים שונים שעוסקים בראש הממשלה או סביבתו מתקרבים לנקודת הרתיחה: תיק 1000, תיק המתנות, הוא צנוע (יחסית) בממדי החשדות אבל מוצק למדי מבחינת הראיות. עליו יתנהל הקרב העיקרי. תיק 2000, השיחות עם נוני מוזס, נראה כאירוע מצחין אך ספק-פלילי. בתיק 3000, הצוללות, מדגיש מנדלבליט בשיחות סגורות שנתניהו איננו חשוד גם אחרי שהתבררו פרטי עדותו של המתווך מיקי גנור. תיק בזק תלוי, כאמור, בפילבר. התיק הקטן והצדדי אך כזה שיכול להשפיע דרמטית על האווירה כולה הוא תיק המעונות שעוסק כולו בשרה נתניהו. העמדה לדין של אשת ראש הממשלה יכולה להוביל להסלמה משמעותית בהתנהלות נתניהו עצמו. באביב האחרון, עמדתם של שרה ויאיר נתניהו נגד התאגיד כמעט הסתיימה בפירוק הקואליציה. אם בבלפור ירגישו שמתנהל נגדם מצוד יש תחושה שהמערכת הפוליטית כולה תשמע מזה.

קו משותף אחד עובר בחקירות שממררות את חיי נתניהו כבר שנה, והוא חיבתו של ראש הממשלה לחינמים. גם בהנחה המקובלת שנתניהו פעל כשורה לחלוטין בתיק הצוללות, העובדה שהוא מקבל שירותים בשקל לשנה מעו"ד דוד שמרון הביאה לפרקליט עבודה בהיקף רב, שנחקר עכשיו, מתעשיית השחיתות של גנור; הסיגרים והשמפניות שקיבל חינם ממילצ'ן ופאקר אולי יעלו לו בהעמדה לדין; הרצון הבלתי נגמר לפרגון תקשורתי הביא את הפגישות החשודות עם מוזס ואת התחקירים שקשרו בין החלטות על בזק והכתבות המפרגנות ב"וואלה" של אלוביץ'". יום אחד יעשו על זה סרט: "סיפורה של אהבת חינם".

רצף החקירות מעיד שבניגוד לתיאוריות ההבל על היועץ המשפטי לממשלה, הוא איננו נוקט סחבת או פועל להגן על ראש הממשלה. מי בדיוק מנסה לגייס את הרו לעד מדינה? מי שולח חוקרי משטרה ברחבי תבל? מי מינה את ליאת בן ארי האקטיביסטית לרכז את הטיפול בתיקי הדגל נגד נתניהו? המפגינים בפתח תקווה יכולים לחפש להם דברים מעניינים יותר לעשות בשבתות שנותרו הקיץ.

אהבת חינם

עליית המדרגה של השבוע היא האירוע המשמעותי ביותר מאז חשיפת החשדות בתיקי אלף ואלפיים, לפני שבעה חודשים. היא הגיעה בעיתוי גרוע מאוד מבחינתו של ראש הממשלה, לאחר שאירועי הר הבית ערערו את לפיתת הברזל שלו את דעת הקהל הימנית. הקואליציה שהעניקה לנתניהו גיבוי מלא מאז פרוץ הפרשות תצטרך לעשות מתישהו בחודשים הקרובים הערכת מצב מחודשת. זה עשוי לקרות גם בגלל שבירה יזומה ימינה של נתניהו, צעד סביר למדי למי שרוצה ללכד סביבו את תומכיו ערב הכרעות דרמטיות ולהשתקם מפרשת הגלאים.

הסקר שמתפרסם בעמודים אלה מלמד שבינתיים הליכוד לא נפגע מהחקירות. אלה חדשות חשובות עבורו כי גם בנט וכחלון מסתכלים על הנתונים: הם יהססו לנקוט צעדים נגד ראש ממשלה שעדיין שומר על הפופולריות שלו. מעניין גם לראות שהיוזמה הבוסרית ואדי ערה תמורת גוש עציון זוכה לתמיכת רוב זעיר בציבור הישראלי ורוב מוצק בציבור היהודי. וחשוב לא פחות מבחינתו: יאיר לפיד חוזר להוביל בקרב צמוד על אבי גבאי. מאבק מר על הנהגת הגוש היריב יקשה על שני אלה לקחת ממנו קולות בליכוד.

כדאי גם לזכור שיש עוד זמן, ובשפע: בחירות בדרך כלל מוקדמות, וחקירות  דווקא נוטות להתאחר, ולכן עדיין סביר שהמצב המשפטי לא יוביל לפירוק הקואליציה בחודשים הקרובים. ובקיצור: נתניהו בסכנה ברורה, אבל עדיין לא מיידית.

 

(פורסם במקור ראשון)

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי