ימי בנימין, פרק 4: חקירות נתניהו, ואיך תזכור אותו ההיסטוריה

תקופת כהונתו הייתה הפעם הראשונה שחוקרי משטרה פקדו את מעון ראש הממשלה. כמה מעט השתנה מאז אותן שנים – תומכיו טוענים עד היום שנטפלים אליו בגלל זוטות, מתנגדיו טוענים שהסימנים הפליליים ניכרו כבר אז. ומעל לכל מרחפת השאלה – האם המורשת של נתניהו תיקבע על פי פועלו או על פי תיקיו. ימי בנימין, הפרק האחרון​

בשנת 1997 המשטרה כבר אמרה את דברה, אבל כולם המתינו לדבר היועץ המשפטי: יהיה או לא יהיה כתב אישום? הסלוגן כבר תפס, והרבה לפני שהצדק אמר את דברו, הביע מי שהיה אז שר, משה קצב את דעתו: "אם הפרקליטות תחליט לא להגיש כתב אישום הממשלה תוכל להמשיך לתפקד, אם יוגש כתב אישום היא לא תוכל". למרות החקירות, הליכוד דווקא פרח.

בפומבי נעמדו מאחורי ראש הממשלה הנחקר – אחד, אהוד אולמרט אמר אז: "משטרת ישראל הצליחה איפה שכולנו כשלנו, המשטרה איחדה מחדש את הליכוד על כל חלקיו". מי שלא הסכים עשה זאת מבעד למעטה אנונימיות כבד. להב 433 עברה בינתיים מבת ים ללוד – אבל חוץ מזה, הכל עדיין אותו דבר.

"לא יהיה כלום כי אין כלום": עבריין או קורבן?

בשנת 2016 זורחת השמש בלי עננים מעל לבנימין נתניהו. בבית הלבן – ברק אובמה הולך ודונלד טראמפ נבחר, בפוליטיקה הישראלית – הקואליציה התייצבה זה עתה ואף אחד לא מעז לקרוא תיגר, בתקשורת, אילנה דיין קוראת כתבי כניעה. ואז, מגיעות החקירות.

פעם אחת נשאיר את תיקי 1000,2000 ו-4000 בצד, אני מציע שנתווכח על איך הגענו לכאן, איך הכל התחיל? האם מדובר בקורבן סדרתי או עבריין סדרתי? במאי 1996, כהונת נתניהו תביא בכנפיה חידוש, ילדים בבית ראש הממשלה, ומיקרופונים מושתים גם אל הרעייה. כשנשאלה בריאיון לאולפן שישי מי המודל שלה ל"אישה מספר אחת", ענתה: "אין לי מודל, אני המודל של עצמי, אני עושה דברים לפי הבנתי".

שרה בת ה-38 והפעוטות יאיר ואבנר שווקו כחלק בלתי נפרד מהעסקה של נתניהו עם הציבור. "אני לא לוקח את הילד ומכשיר אותו כל ערב להגיד משהו", הסביר אז נתניהו. "אני אומר באופן טבעי, מה שבא".

עד מהרה, מערכת היחסים הזו תסעיר את התקשורת, משמועות עקשניות ולא מבוססות על הסכם סודי ביניהם שמעניק לה כביכול וטו על החלטות, ועד עדויות שכולם מכירים על התערבות במינויים וגם בפיטורים. במאי 1999 אמרה למהדורה המרכזית: "אנחנו מתייעצים ואנחנו צוות, בסה"כ את ההחלטות הפוליטיות והמדיניות שלו הוא לוקח בעצמו, אבל אנחנו בפירוש חברים ובפירוש שותפים".

לא רק כתבים מדיניים יעסקו מעתה בנעשה בבית ראש הממשלה: גם כתבי רכילות, גם כתבים משפטיים. זה קורה שלושה שבועות בלבד אחרי שבבלפור התחלף דייר. שי בזק, אז דוברו של ראש הממשלה נתניהו מספר: "היינו מנסחים יחד תגובה, את הדיונים עם רעייתו הוא היה מנהל בלעדיי. הוא היה הולך לבית, מדבר איתה וחוזר אליי עם התוצאה של מה שצריך להיות".

"הרגשתי את תחילתה של תחושת הרדיפה"

מיקי חיימוביץ', מי שהגישה אז את המהדורה המרכזית הוסיפה: "אני חושבת שכבר אז זו הייתה הפעם הראשונה שהיה נרטיב ש'מחפשים אותנו, הכל כזבים, שקרים, שום דבר לא נכון'. הרגשתי את תחילתה של תחושת הרדיפה, כבר היא הייתה שם, למרות שהם היו מאוד טריים בבית ראש הממשלה.

על כל פרשות בלפור אפשר להגיד: ראית אחת, ראית את כולן. חלק מהטענות של עובדים ועובדות בבית ראש הממשלה התגלגלו לתביעות אזרחיות במהלך השנים, היו גם כאלה שנגמרו בפשרה כספית. רק פעם אחת הוגש נגד שרה נתניהו כתב אישום פלילי, לפיו השיתה כספי ארוחות פרטיות על הקופה הציבורית. זה נגמר בהסדר טיעון עם סעיף אישום מופחת, החזרת חלק מהסכום וקנס.

ואז בהתפוצצות פרשת בר-און-חברון ימצא את עצמו גם אריה דרעי בלב השערורייה הפלילית, שתגיע הכי גבוה, עד אז, בתולדות המדינה, יחד עם נתניהו. כאשר חוקרי משטרה נכנסו לראשונה לבית ראש הממשלה, המדינה רעדה. מתנגדי נתניהו ראו בכך הוכחה מובהקת לירידת הדורות ולעליתו של מנהיג בעייתי. תומכיו יראו בכך, ולא בפעם האחרונה, "פליליזציה" של התנהגות פוליטית שגרתית שאיכשהו מכוונת תמיד לנתניהו. גם כאן ייחלץ ראש הממשלה ברווח בין גודל הכותרות והמחסור בראיות.

הפרקליטות סגרה נגדו את התיק, אבל ראש הממשלה הגיש נגדה כתב אישום תקשורתי בתגובה שלו על החלטת היועמ"ש בפרשה: "מצער מאוד שהטעות הזאת עוותה עד בלי היכר, נופחה לפרופורציות מבהילות ע"י יריבינו הפוליטיים ממניעים פוליטיים, הם נהגו כך כדי לבטל את תוצאות הבחירות האחרונות".

ליברמן, מגיבורי הפרשה, יעזוב את משרד ראש הממשלה – כמתנת פרידה, נתן לו נתניהו קופסא מעץ זית: "זה לא נחשב, כי האמת היא שאני אכניס לכאן כמה סיגרים קובניים". ליברמן עוד יחזור, גם החוקרים, גם הסיגרים. רק שלהבדיל מבר-און–חברון, בכל שאר הפרשות של נתניהו גם שרה תהיה מעורבת. לא חולפות שנתיים ובני הזוג שוב חשודים. על הפרק, כספי ציבור שהועברו לכאורה עבור עבודה פרטית שביצע עבורם הקבלן עמדי. בני הזוג נחשדו גם בלקיחת מתנות שניתנו להם באירועים רשמיים. היועץ המשפטי רובינשטיין החליט לסגור את התיק, בניגוד לעמדת המשטרה ופרקליטת המדינה.

"מי שאהב את נתניהו ראה בו קורבן, מי ששנא – עבריין"

שבע חקירות התרגשו על משפחת נתניהו ב-23 שנה. החשדות שונים ומגוונים, אבל הוא תמיד יטען שמדובר בזוטות. גם הטענות להדלפות ואכיפה בררנית לא השתנו. במרץ 2000 אמר: "הם הגיעו למסקנות האלה עוד לפני שנפתחה החקירה, הם הדליפו את המסקנות האלה ימים לפני שנפתחה החקירה. בפברואר 2019 אמר: "טוב, אתם כבר מכירים את העיקרון. 'לא ביבי – לא חוקרים'".

כשהוויכוח ניטש על הפער הסמנטי בין חמגשיות לארוחות יוקרה, או בין סיגר כמתנה בין חברים לבין טובות הנאה, אפשר להבין למה הציבור לא שינה דעה על נתניהו. בישראל כסף מזומן ועבירות מין מחסלים קריירות, אבל כשמדובר על משהו מוחשי פחות כמו סיקור אוהד או מתנות מעשירים, כאן, מי שאהב את נתניהו ראה בו קורבן, ומי ששנא – עבריין.

באקט אלכימאי, מצבו הפלילי ההולך ומחמיר, היה הפחם בעזרתו הוא מייצר חשמל אצל תומכיו. לאורך השנים, ובניגוד לכללי הכבידה הטבעיים, החקירות לא הרעו את מצבו בדעת הקהל, אולי אפילו להפך. "לנתניהו יש בסיס תמיכה מוצק מאוד", מסביר אמנון אברמוביץ'. "זאת אף זאת, הציבור עוין את המשטרה, הציבור עוין את הפרקליטות וראית את זה במקרה שרון, ככל שהתנפלו עליו, הוא עלה ופרח".

יש עוד דבר אחד, אנשים רואים את הדבר הזה כהמשך הקרב ההיסטורי של נתניהו והימין נגד האליטות. הם אומרים שהם רודפים אותו, ושבבקשה ימשיך עד כתב האישום. בינתיים הם הולכים איתו ועם המדיניות שלו.הדבר המאלף הוא, שבשנות המדבר של נתניהו, בין הכהונות בראשות הממשלה, הוא נשא את הדגל של המאבק בשחיתות. "יש הידרדרות של שחיתות שלטונית, אני לא יכול לקבל את זה שהמדינה שלי תהפוך למדינה של בקשיש", אמר באוגוסט 2005. כשר תחת שרון, נתניהו שיווק את תזת "עומק העקירה כעומק החקירה", ניקוי האורוות היה חלק מרכזי במצע שלו: "אני יודע שעמרי שרון עובר עכשיו רגע קשה, או רגעים קשים. בוודאי זה לא מקור לשמחה, אבל זה כן מקום לשמחה שיש מערכת חוק והיא סוף סוף מתלבשת על בעיית השחיתות שהיא בעיה אמתית בחברה הישראלית".

במשך 10 שנים – אף מצלמה לא זכתה לתעד את יאיר ואבנר

בהתמודדות שאחרי קואליציית הנאשמים של אולמרט, רמון והירשזון, נתניהו מתייצב מול השינויים שהם קידמו במערכת המשפט: "אם הממשלה הזו תנקוט צעדים שיערערו את מעמדו ועצמאותו של בית המשפט העליון, בדברים שנראים לי חיוניים, בעזרת השם אם נרכיב ממשלה, אני אדאג לכך שנסב לאחור את ההחלטות הללו. בית המשפט העליון ומערכת המשפט שלנו רחוקה מלהיות מושלמת, אבל היא טובה מאוד".

לסיבוב השני שלו כראש הממשלה, מגיע נתניהו כמי שהפיק את הלקחים האישיים, למשל תמיד להסתובב עם ארנק בכיס. אגב, באותן שנות רומן עם מערכות אכיפת החוק, שאר בני המשפחה נעלמו, הציבור עזב אותם כילדי פעוטון, וגילה אותם מחדש רק בגיל תיכון. המשפחה שבכהונה הראשונה תועד כל יום כיף שלה מכל זווית, התאדתה מהמסכים, 10 שנים אף מצלמה לא זכתה לתעד את יאיר ואבנר.

משפחת נתניהו בשנות ה 90 | צילום: רויטרס

אז מה קרה מאז? כאשר כל ראש ממשלה בישראל נחקר מאז 1996, האם זה אומר שהשחיתות גדלה לממדים מבהילים או שרשויות אכיפת החוק יצאו מפרופורציה? "יגמרו ההליכים הפליליים כפי שיגמרו, בעיניי זה ייגמר כדבר משני", טוען אמנון אברמוביץ'. "הנזק הגדול הוא ביצירת מדינה דו לאומית, בפילוג, בשיסוי, בהעדפת האינטרס האישי פוליטי, על פני האינטרס הלאומי".

גם חקירות נתניהו, כמו כל דבר שקשור לנתניהו, הפכו לאחד הציורים של אשר – כל אחד רואה בהם משהו אחר. "אמור לי מה דעתך על ביבי ואגיד לך מה אתה חושב על זה". דרמטי ככל שיהיה הוויכוח על תיקי נתניהו, הוא מקפל בתוכו דיון נרחב יותר על האיש שכיהן יותר מכל אחד כראש ממשלת ישראל.

איך נזכור אותו? האם הוא ייכנס להיסטוריה כאיש שהביא הישגים מדיניים וכלכליים חסרי תקדים, או כראש הממשלה השני שישב בכלא? האם יהיה תזכורת מכאיבה למחיר של תאווה גדולה מדי לשלטון ארוך מדי או שענייניו הפליליים יהפכו להערת שוליים למורשתו. ההכרעה הזו לא תיפול בסדרה הזו, גם לא בקלפי, אפילו לא בבית המשפט. כבן של אבא שלו, נתניהו יודע היטב – שרק ההיסטוריה תשפוט.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי