"אם יכולנו היינו מורים על מבצע צבאי לשחרור שליט כמו בסבנה": ראיון משותף עם ראשי הממשלה נתניהו וברק

הבוקר בגל"צ ערכנו, ירון דקל ואני, ראיון נדיר עם בנימין נתניהו ואהוד ברק לרגל יציאת הסרט החדש "מבצע סבנה", שישודר בחודש הבא בקשת:

43 שנים אחרי מבצע סבנה, וכשיוצא סרט חדש על אותה פעולה נועזת של סיירת מטכ"ל, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק מספרים על כך בראיון מיוחד לירון דקל ועמית סגל. בשחרורו של מטוס סבנה, שנחטף על ידי ארבעה מחבלים מארגון "ספטמבר השחור", היה ברק מפקד סיירת מטכ"ל ונתניהו מפקד חוליה.

בשיחה הבוקר (חמישי) סיפר ראש הממשלה נתניהו על הרגע שנחרט בזכרונו. "עמדתי על כנף ימין של מטוס סבנה עם חיילי. נתנו מכה ופרצנו לתוך המטוס", נזכר נתניהו, "אשה צעירה היתה רכונה עם כדור ברקה והכדורים שרקו סביבנו. ראינו את המחבלים רצים לקדמת המטוס אחרי שירו בנו, ופרצתי פנימה לרדוף אחריהם. מרדכי רחמים הרג מחבל אחד וחייל אחר את השני".

נתניהו אמר בראיון כי כל האירוע, מתחילתו עד סופו, לקח כ-90 שניות. "חיפשנו את שתי המחבלות והחשש הגדול ביותר שלנו היה שיחברו את המטען שהניחו וכל המטוס יתפוצץ", סיפר, "במהלך החיפוש אחר המחבלות הפנה אחד הנוסעים את תשומת לבי והראה לי היכן יש מחבלת. תפסתי אותה בראשי, תלשתי פאה נכרית מראשה ודרשתי ממנה לדעת איפה חומרי הנפץ. מרקו אשכנזי בא לסייע בעניין, הוא רצה לשכנע עם אקדח דרוך. הוא סטר על לחייה וכתוצאה מזה נפלט כדור שפגע בה ופגע בי".

בשעות המעטות בהם התאמנו למבצע, שר הביטחון דאז משה דיין ניהל משא ומתן לשחרור חיילים. אהוד ברק, שכאמור היה מפקד הסיירת באותו זמן, אמר בראיון לגלצ כי חשש שהמשא ומתן יכול להתפרק. "חששתי מזה, אבל לא הייתה לזה שום השפעה", אמר, "בשלב מסויים דדו, יחד עם טליק, גנדי וכמה רל"שים שלהם ביקשו לראות איך אנחנו משתלטים על מטוס. עשינו להם הצגת תכלית וזה מה ששכנע אותם שאפשר לאשר".

בשיחה הבוקר אמרו השניים כי לא הייתה אפשרות צבאית לשחרר את גלעד שליט במבצע דומה, ולכן נאלצו להסכים לעסקה. "אף אחד לא משחרר אף אחד אם יש לך יכולת לבצע פעולה צבאית ואתה לוקח את הסיכון", אמר נתניהו בראיון המיוחד. אהוד ברק הוסיף: "אילו היתה נקודת זמן שבה היה מספיק אינפורמציה ותכנית פעולה סבירה לנסות להוציא את גלעד שליט – הפעולה היתה מתגלגלת ללנסות להוציא אותו. הדבר הזה לא התקיים".

ברק ונתניהו התייחסו בראיון גם לאפשרות שישובו בעתיד לשתף פעולה.  כששאל ירון דקל את נתניהו אם היה רוצה לראות את ברק חוזר לזירה הפוליטית, התערב ראש הממשלה לשעבר ברק ואמר: "ירון, סיכמנו שאתה לא מדבר על פוליטיקה". ראש הממשלה נתניהו הוסיף בעצמו: "אתם לא יכולים להתאפק".

הסרט "סבנה", אותו יצרו נתי דינר ורני סער, מגולל את סיפור חטיפת מטוס סבנה לפני 43 שנה על ידי ארבעה מחבלים מארגון "ספטמבר השחור". המטוס שוחרר כאמור על ידי לוחמים מסיירת מטכ"ל, מחופשים לטכנאים. במהלך המבצע הרג הכוח הישראלי שניים מהמחבלים, ושחרר את הנוסעים, במחיר חייה של אחת הנוסעות. להקרנת הבכורה השבוע הגיעו נתניהו, ברק ושמעון פרס שכיהן בזמן המבצע כשר התחבורה.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי